Acrobația Aeriană cu avionul (Powered Aerobatics)
Pregătirea în acrobație îmbunătățește capacitatea pilotului de a recupera din atitudini de zbor neobișnuite, și, prin urmare, este un element al multor programe de formare de siguranță de zbor pentru piloți. În timp ce mulți piloți zboară acrobație pentru recreere, unii aleg să zboare în competiții de acrobație, un sport arbitrat.
Acrobația Aeriană cu avionul (Powered Aerobatics) este un test extrem de exigent al abilității unui pilot de a zbura foarte precis și la limite fizice extreme cu un avion de înaltă performanță, efectuând o secvență de figuri acrobatice solicitante și emoționante. Pentru a evita puncte de penalizare, întreaga secvență trebuie să fie efectuată într-un spațiu aerian de 1 km X 1 km X 1 km ”box (careu)” marcat pe sol cu două axe perpendiculare și, desigur, întotdeauna peste altitudinea minimă de siguranță.
Pilotul câștigător va fi persoana care a efectuat cel mai precis și exact aceste secvențe formate din figuri acrobatice. Efectuarea cât mai corectă în zbor a acestor figuri necesită o concentrare mare și abilități de pilotare care trebuie să fie completate de o conștientizare constantă a poziției aeronavei în careu, a altitudinii și a vitezei sau energiei disponibile. Competițiile se desfășoară în mai multe zile, rezultatul final fiind totalul punctelor din cadrul tuturor secvențelor. Secvențele și figurile sunt descrise de regulamentele CIVA, Comisia Internațională de Acrobație Aeriană a FAI (Federația Aeronautică Internațională).
Performanța pilotului va fi punctată de către arbitri independenți și foarte experimentați, care sunt poziționați între 150 și 250 de metri de marginea careului, perpendicular pe axa principală de evoluție. Arbitrii punctează performanța fiecărui pilot în funcție de precizia și poziționarea secvenței și a figurilor.
Aceste avioane acrobatice puternice cântăresc 600-700kg și sunt echipate cu motoare care produc de obicei mai mult de 300 de cai putere; aceste lucruri le fac rapide și foarte manevrabile. Pe lângă faptul că este fizic solicitantă, acrobația prezintă, de asemenea, provocări mentale extreme – piloții trebuie să-și păstreze capacitatea de a gândi clar și de a planifica zborul lor, în timp ce efectuează aceste secvențe cu suprasarcini mari. Pe sol înainte de fiecare zbor piloții vor vizualiza mental și repeta secvența pe care o vor efectua prin mișcări ale corpului, în scopul de a efectua detaliile exacte ale fiecărei figuri și, desigur, pentru memorarea corectă a ordinii lor.
Acrobația este un sport fizic solicitant în care piloții pot experimenta ambele forțe gravitaționale, pozitive și negative, de până la zece ori mai mari decât atracția gravitațională a pământului; avioanele sunt concepute special pentru a fi capabile să reziste la solicitările extreme la care sunt expuse. Figurile efectuate sunt figuri și combinații de figuri de: tonouri (răsuciri de-a lungul axei longitudinale a avionului), întoarceri (uneori combinate cu tonouri) sau looping-uri, figuri descrise cu acuratețe într-un catalog internațional extins. Necesitatea de a controla avioanele cu o precizie extremă în toate cele trei dimensiuni solicită un nivel foarte ridicat de îndemănare.
Campionatele Mondiale au loc o dată la doi ani. Campionatele Continentale (Europene, etc.) sunt organizate în anii fără Mondiale. Piloții concurează în Campionatele Mondiale și Continentale atât individual, cât și pe echipe.
La nivel Internațional sunt patru clase de concurs: Yak52, Intermediate, Advanced, Unlimited. La nivel național multe țări au definite și alte clase intermediare cu criterii și regulamente.
Campionate Naționale de Acrobație Avion sunt organizate în fiecare an de către Aeroclubul României.